Õppekava: https://ois.ttu.ee/p..._mode=1&p_from=
(IAPB02/09)
Valige "tüüpõpingukava: sügis statsionaarne" ning aktiveerige "kohustuslikud ained" ja "valikained", et avaneks õpitavate ainete kompaktne loetelu. Kui ainekoodile klikkida, siis tekib võimalus uurida hindamiskriteeriume ja aine kirjeldust.
Tudengile algab ülikoolielu igasuguste põnevate üritustega: joomingud, sportmängud ülikoolilinnaku tundmaõppimiseks jne. Olulisel kohal on eelnädal, mil tutvustatakse õpingukorraldust, välismaal õppimise võimalusi aga ka igasuguseid üliõpilastele mõeldud organisatsioone, kes tegelevad tudengivaimu ülevalhoidmisega.
Kõige asjalikumad loengud eelnädalal olid vast tudeerimisest välismaal vahetusõpilasena (Erasmuse programm) ja tudengiorganisatsioonide tutvustamine (tunniplaanis vist "õpingukorraldus" – NB! mitte segi ajada ÕK-ga aulas!!1111). Õpingukorraldus aulas (väga üldine mula, ajaraisk), keeleõpe, enesejuhtimine, tuutor (oma rühma saad õppeinfosüsteemi kaudu teada), füüsika õpe TTÜ-s (räägiti sellest, et mingi tüüp tegi 2 füsa bakat korraga ja et füüsika riigieksam on üsna lihtne võrreldes sellega, mis 40 aastat tagasi oli) ning mata täiendõpe olid mõttetud. Maha magasin sportimisvõimalused TTÜ-s ja Gaudeamuse. Viimane pidi huvitav olema, esimese puhul ei kujuta ette, millest seal küll rääkida oleks?!
Aine: õpingukorraldus (UTT0010)
Semester: sügis 2011
EAP: 1
Loengute õppejõud: Margus Kruus
Tulemus: A
Oli vaja käia raamatukogus loengul (~60 min), kus tutvustati, kuidas erinevaid raamatukoguga seotud andmebaase (ESTER, välismaised artiklid jms) kasutada. Kodus oli tarvis ära täita personaalne test (otsida välja mingi raamatu kohaviidad, seotud märksõnad jne). Kuivõrd juhend oli olemas, siis tundus loeng tarbetu. Viimasel osalemine oli aga rangelt kohustuslik, s.t lõpus anti registreerimisleht. Lisaks sellele toimus veel kaks loengut vahetult "Diskreetse matemaatika" alguses (8. ja 15. nädal vist?), aga need olid minu meelest ebaolulised.
Arvestuse saamiseks tuli täita teinegi küsimustik, sedapuhku Moodle’is. Materjalide abiga kulus ehk 10 min, vajadusel sai õiged ja valed vastused file -> save as abil endale üles märkida.
Aine: õigusõpetus (TTO3160)
Semester: sügis 2011
EAP: 4
Loengute õppejõud: Ants Kukrus
Tulemus: A
Arvestuse saamiseks oli vaja sooritada 2 kontrolltööd (5 küsimust kumbki töö).
Aine käigus võetakse pinnapealselt läbi mitmed teemad nagu asjaõigus, võlaõigus, tsiviilõigus, karistusõigus ja tööõigus. Oleksin selle aine raames tahtnud teada üht-teist ka intellektuaalomandist, aga see polnud isegi väärt mainimist (kui siis ehk ainult nii palju, et loengus kirjutatut ei tohi mitte kellegagi jagada!!11111). Nt TLÜ informaatika õppekavades on niisugune aine olemas -- IFI6049 "Intellektuaalne omand ja andmekaitse" (3 EAP). Konspekti oli selles aines võimalik kirjutada ainult sülearvutiga, käsitsi kirjutades peab tõeline stenografist olema. Üldiselt on soovitatav küsida materjalid seda ainet varem deklareerinud üliõpilaste käest.
Viimaste loengute lõpus anti kodus lahendada ülesandeid. Väga palju neid ei olnud, millest oli iseenesest kahju, sest tundus tarvilikum kui teooria, mis ununes juba pärast KT sooritamist. Ülesandeid küsiti üksikutelt õpilastelt 200 tudengi seast. Kui vastata ei osanud, siis tuli vastused saata õppejõule kirjalikult. Küsiti tagumisi pinke või palju puudunuid.
KT-d oli võimalik sooritada ka õpiku järgi õppides, kuigi õppejõud vastupidist väitis. Tööd sai üsna mitu korda vajadusel järele vastata (suuliselt kui tulemus oli 40p, II kontrolltöö lõpus, terve viimane loeng (NB! ajalist piirangut töö tegemiseks siis polnud!) ja sessi ajal jaanuaris). Töö loeti arvestatuks, kui said vähemalt 60p. Aine oli "arvestatud" kui kogusid kahe töö peale 100p, s.t ühe töödest võis saada ka 40p, kui teine õnnestus hästi. Kui kogusid 50p, siis õppejõu hea tuju korral ümardas ühe töö puhul punktid 60-ni (jah, me ei saanud ise ka esimese korraga kõigest aru). Kontrolltöid oli 12 erinevat varianti. Vajadusel võin pakkuda mõningaid neist.
Aine: väljendusoskus (ISS0110)
Semester: sügis 2011
EAP: 3
Loengute õppejõud: Rein Paluoja
Harjutustunnid: sama
Tulemus: 3 (hindeline arvestus)
Võrreldes õigusõpetusega tuli siin oluliselt rohkem tööd teha, aga ainepunkte sai üsna kasinalt. Oli tarvis kirjutada kava, essee, retsensioon ning osaleda rühmatöödes. Kirjalikud tööd olid minu jaoks õudukad, rühmatööd olid lebod. Kava ja essee on siia kooli tulles soovitav juba varakult valmis teha: need on vabal teemal, hindamisjuhend on veebis üleval (vt http://www.wix.com/reinpx/rp3#!__valjendusoskus). Näidised leiate vast annaabist, otsige "Olga Daltoni" töid. Muide, kuigi ainetutvustuse lehel on kirjas, et ta hilinenud töid vastu ei võta, siis tasuks tähele panna, et hindamislehel on tal olemas tüüp "hilinenud töö", koefitsient on neil, nagu ka 3 nädalat hiljem toodutel punktid*0,4.
Rühmatööde hinded sõltusid paljugi rühma koosseisust, mis oli vabalt valitav (kuni 6 inimest). Kui tööd peaksid raskusi valmistama, siis tasuks teiste rühmade käest uurida seda, mis laadi ülesandeid anti, et siis juba varakult ette valmistada (rühmatunnid on üle nädala erinevatel päevadel ning sõltuvalt grupist paaris või paaritul nädalal). Rühmatöödes oli tarvis luua või parandada mingeid tarbetekste (nt oli vaja tekstis vigu leida, lõikusid parandada või ümber tõsta, kirjutada mingile tootele kasututusjuhend, ka oli vaja osata avaldust kirjutada) ning viimaks ka slaidid. Vähemalt 4 rühmatööd tuli sooritada pos hindele.
Loengutel käimine tundus mõttetu (ilmestav stiilinäide tekstiloome kohta: "sissejuhatus peab olema huvitav" – kas teate kedagi, kes rõhub nimme igava ja imala sissejuhatuse peale? ühesõnaga õppejõud tõmbas minu silmis endale täielikult vee peale), pealegi olid selles ruumis (s.o aula kõrval asuv I-202 (vist?)) väga rõvedad pehmenduseta pingid. Kontrolltööks (7 küsimust ca 130st) valmistusin annaabist leitud Olga Daltoni materjalide põhjal, mis olid päris põhjalikud (tema hinne selles aines oli 5,7 (hinnatakse nagu ikka 0-st 5,0-ni, don't ask kuidas 5,7)). Kontrolltööd sai teha ka sessi ajal, aga siis korrutati tulemus läbi 0,9-ga.
Hinne kannatas, sest slaide ei teinud ja kirjalike töödega jäin hiljaks.
Aine: matemaatiline analüüs I (YMM3731)
Semester: sügis 2011
EAP: 5
Loengute õppejõud: Ivar Tammeraid
Harjutustunnid: Kairi Kasemets
Tulemus: MI (null, mitteilmunud)
Formaalselt on tegu eksamiainega, tublimad saavad hinde kätte semestri sees. Õppeaine hinne kujuneb teooria ja kontrolltööde punktide põhjal (hinne = kontrolltööd/2 + teooriad/5).
Loenguid andis vanemas eas professor, võrdlemisi elav isiksus. Minule isiklikult loengutest kasu ei olnud ja vististi mitte ka teistele – mõistlikumaks peeti loengu asemel kodus/raamatukogus/ühikas teooriat pähe õppida. Mingit boonust loengus käimise eest vist ei saanud (aa mine tea, äkki ikka vaatab teooria tööde hindamisel, kas tudeng käis kohal)?
Teooriahinde saamiseks tuli sooritada 5 tööd erinevate teemade peale (mis oli üks sisutühi tamp, vt "Matemaatiline analüüs" (2001) või http://staff.ttu.ee/~itammeraid/matan1.pdf (see raamat tuli sisuliselt pähe õppida)). Teooriat võis vastata ka eksamina, aga sel juhul juba kõigi teemade peale korraga (mis võrdub enesetapuga).
Teooria puhul ei ole ilmselt mõistlik ära õppida kõiki teemasid, sest töid sai teha 6. nädalast kuni sessi lõpuni välja, s.t kui 1. töö hinde sai punktide 1.1—1.9 kohta, aga iga kord küsitakse ainult kolme alapunkti, siis on mõistlik ära õppida ehk 4-5 teemat ja oodata, kuni tulevad sulle sobivad alapunktid. Teooriat sai kirjalikult vastata kord nädalas, korduvvastamiste arv ei olnud piiratud. Mina igatahes seda jampsi pähe õppida ei suutnud. Maja peal käivad jutud, et Gert Tambergiga pidavat selle aine teooria olema lihtsamalt läbitav. Võtke siis seda deklareerimisel arvesse.
Harjutustundidest ka mõni sõna. Esimesed kaheksa nädalat vast kellelegi rasked ei ole. Mina näiteks gümnaasiumi matemaatikat suurt õppinud ei ole, aga tuletistega sain kuidagi ikka hakkama (suuresti oli abiks ka mata täiendõpe, vt allpool!). Integraalid olid raskemad ja sellega tasuks juba varakult pihta hakata (gümnaasiumis). 8. ja 15. nädalal tuli sooritada kontrolltöö. Järelvastamise võimalust sai kasutada juhul kui kodused ülesanded olid tehtud. Järeltöid sai teha ka sessi ajal.
Aine: erialatutvustus (IDN0011)
Semester: sügis 2011
EAP: 2
Loengute õppejõud: Rein Kuusik + teised õppejõud
Tulemus: A
Mõttetu aine. Kui võiks arvata, et TTÜ ajaloost (a la 1960 loodi mingi loodusteaduskond, millest kasvas välja arvutiinstituut jnejne) ei ole võimalik rääkida 2x1,5h, siis te eksite. Veel räägiti seal mingist doktoritöö kirjutamisest (alles astusin kooli, juba räägivad midagi doktoritööst?!), s.t üldjoontes oli esitatu kuiv ja vähetähtis heietus. Kui otsustate Tallinna TV-st Savisaart vaadata-kuulata, siis see toiming on rohkem asja ette läinud kui "Erialatutvustuse" esimesed loengud.
Kuna 3. loeng (vist iga kahe loengu möödumisel tuli esinema uus õppejõud) ei olnud asisem, kui kaks esimest, siis loobusin selles aines käimast kuni 7. nädalani, mil oli ette teada, et auditooriumisse tulevad end tutvustama erinevad ettevõtted. Kumbki loeng sai sõna 4 firmat, milledest mõni oli värvikama esitusega, mõne puhul jäi põhirõhk aga sellele, mitu töötajat neil on või millised on nende viimaste aastate majandusnäitajad... natuke enesekriitikat võiks ju olla – s.t keskmist tudengit tõenäoliselt kellegi käive ei huvita, vaid ikka praktikavõimalused või konkreetne tööpäev selles bisnises.
Arvestuse saamiseks tuli kirjutada 1xA4 essee sellest, miks valisid TTÜ ja just selle eriala ning kuidas valikuga rahul oled. Mingeid kõrgeid standardeid kirjatükile ei esitatud.
Aine: sissejuhatus infotehnoloogiasse (ITV0010)
Semester: sügis 2011
EAP: 4
Loengute õppejõud: Tanel Tammet
Tulemus: 4 (eksam)
Esimesed loengud olid ajaloost. Igav. Loengud toimusid sellessamas ruumis, kus olid pehmenduseta pingid, mis muutis 1,5h saalis viibimise piinarikkaks. Enne eksamit tuli sooritada kaks kontrolltööd veebis. Materjalide (google "site:lambda.ee") ja rühmakaaslaste abil üsna lihtsalt tehtavad. Kuivõrd teemade ajakava oli kodulehel üleval, ja et eksami sooritamiseks on arvatavasti mõistlikum ise õppida, siis soovitan käia ainult nendes loengutes, mis teile huvi võiksid pakkuda. Lihtsalt kohale tulla ja facebookis mingeid kolle taga ajada ei oma minu meelest sügavat mõtet.
Aine: diskreetne matemaatika (IAY0010)
Semester: sügis 2011
EAP: 6
Loengute õppejõud: Margus Kruus
Harjutustunnid: Harri Lensen
Tulemus: 4 (eksam)
Esimesed harjutustunnid, mis muide toimusid üle nädala, olid minu meelest väga sisutühjad. Harjutati väga labaseid asju: arvusüsteemid (8nd-süsteem, 16nd-süsteem, teisendused nende vahel; moodularvutus). Umbes poole peal hakati harjutama neid ülesandeid, mis loengus juba läbivõetud.
Eksamile saamiseks tuli ära teha ports teste Moodle keskkonnas. Neid sai vajadusel file -> save as abil salvestada. Teiseks eksamieelduseks oli iseseisev kodune ülesanne matriklinumbri põhjal.
Aine oli oluliselt lihtsam kui "Matemaatiline analüüs". Eksamil minu meelest mingeid trikiga küsimusi ei olnud.
Loengud toimusid ruumis VII-226, mis on vist kõige pehmemate istmetega auditoorium terves ülikoolis.
Aine: filosoofia (HHF3080)
Semester: sügis 2011
EAP: 3
Loengute õppejõud: Margus Mägi
Harjutustunnid: sama
Tulemus: A
Väga rõve aine. Arvestuse saamiseks on tarvis harjutustundides sõna võtta ning sooritada kaks kontrolltööd. Harjutustundides (1,5h) käsitleti nimekaid filosoofe (Platon, Sokrates, Hegel, Kant jne). Tuli esitada kavalaid küsimusi või mingitele seisukohtadele vastu vaielda. Õppejõud ise alguses kuigivõrd initsiatiivi üles ei näidanud ja nii pidi vaimuvaene tudeng oma "kavalaid" tähelepanekuid tühjast kohast tekitama. Tekste (tavaliselt umbes 10 lk) ma ei lugenud, sirvisin ehk ainult selle kohta käivad küsimused läbi (andis mingi aimduse teemast). Esinemised said nii mõnelegi saatuslikuks ja aine tuleb uuesti deklareerida (3*30 eur + reg tasu 64 eur (reg tasu on kõigi ainete peale)). Küsige ja arutlege harjutustundides täiesti mõttetutel aspektidel, peaasi et oleksite nähtaval, sest kui esinemisi täis ei saa, siis tuleb hakata raha maksma. Esineda sai ka sessi ajal pärast kontrolltööde järeltöid, see aga eeldas, et vähemalt 0,25 esinemist oli kirjas (kokku oli vaja saada 2,0). Muide, õppejõud ütles, et kel on jutukusega probleeme, see tulgu kohe semestri algul temaga rääkima, ju mingid private sessionid.


Kontrolltööd olid keerulisemad kui õigusõpetuses, s.t viimases olid õiged vastused vähemalt raamatus kirjas, filosoofias tuli koos rühmakaaslastega ise lahendused küsimustele (iga filosoofi kohta kaks) välja mõelda. Kontrolltöid sai järele vastata detsembris, kui sai ka kirjutada teist KT-d ning sessi ajal jaanuaris. Üldiselt üsna kasin järelvastamise võimalus võrreldes mõnede teiste ainetega.
Loengud (üle nädala) minu meelest väga huvipakkuvad ei olnud ja loobusin neis osalemisest päris ruttu.
Aine: programmeerimise algkursus (IDK1011)
Semester: sügis 2011
EAP: 4
Loengute õppejõud: Teodor Luczkowski
Harjutustunnid: Kaarel Allik
Tulemus: 4
Alguses programmeerisime Scratchis, mis oli vist mõeldud neile, kes üldse progenud polnud. Loodi ettekujutus tsüklitest ja programmide ülesehitusest üldse. Olles mõne nädala Scratschiga tegelenud, liiguti edasi Visual Basic 2010 juurde.
Eksamieelduse saamiseks oli tarvis sooritada neli kodust ülesannet (1 Scratschis ja 3 VB-s). Eksamit võis sooritada enne sessi, kui kodused tööd olid tehtud ja õppejõuga õnnestus saavutada kokkulepe. Eksamid olid kõik täitsa tehtavad, kui inimene oli aine vastu huvi tundnud, samas nii äramärkimise korras: õppejõul tasuks mõelda selle peale, kas kalkulaator, mille leiab kahe sekundiga googlest üles, on ikka sobiv ülesanne eksamiks, ja kas see on aus nende suhtes, kellel oli mõnevõrra keerukam ülesanne.
Kõige suuremaks miinuseks on vast harjutustundide arvutiklass, kus peab küljega olema suure ekraani poole (kust on nähtav õpetaja kirjutatav programmi kood), s.t kael väsib tunni lõpuks väga ära. Loengud toimusid samas ruumis, kus "diskreetne matem" ja seega langes ära vajadus pärast tundi kaelamassaaži tellida.
Aine: matemaatika täiendõpe (YMA0090)
Semester: sügis 2011
EAP: 3
Harjutuste õppejõud: Lea Pallas
Tulemus: A
Aine neile, kes soovisid suvel unustatud teadmisi üle korrata. Kuna ma sain kooli sisse füüsikaga ja matemaatikast ei teadnud essugi, siis polnud kaksipidi mõtlemist selle aine deklareerimisel.
Tunnid toimusid esmaspäeval ja teisipäeval vastavalt kl 16–18 ja 14–16. Ette oli nähtud 10 kohtumist. Viimasel korral toimus arvestustöö. Kontrolltööle pääsemise eelduseks oli tarvis, et vähemalt 7 korral 9-st oleksid end kohalolijana registreerunud. Töö oli lihtne: väga sarnased ülesanded lahendati viimastel kordadel läbi.
Ülesanded olid enamasti piirväärtuste ja tuletiste leidmise kohta. Esimesed kaks tundi olid labased, aga seda vist sellepärast, et käisin kõige nõrgemas rühmas (kokku oli 5 erinevat rühma).